Apa Itu CryptoCurrency dan Bitcoin? #1



Pada awalnya tertanya-tanya juga apa itu CryptoCurrency? Matawang Digital apa pula ni, bukan ke kita dah ada matawang (duit RM etc)? 🤔 Cryptocurrency ialah matawang digital yang dihasilkan dan proses transaksinya melalui teknik inskripsi tanpa melalui pihak bank.

Bitcoin pula ialah Matawang Digital yang wujud hari ini. Bitcoin dikira matawang baru yang di cipta pada tahun 2009 oleh seorang yang menggelar dirinya Satoshi Nikimoto. Adapun namanya seperti orang Jepun tapi hakikatnya beliau ialah orang Cina. Ini fakta rahsia. Bitcoin ini sama sahaja seperti matawang FIAT ataupun disebut matawang kertas yang kita gunapakai hari ini. Nah oleh sebab itu matawang digital ni juga ada pelbagai jenis, nanti akan di ulas kemudian.

Senang kata lah Bitcoin ni ibarat matawang 1 negara A, jadi jika negara B pula matawang nya ialah Etherium. Negara C pula Litecoin dan begitulah seumpamanya. Oleh kerana Bitcoin ialah ciptaan paling awal untuk cryptocurrency ni maka ianya dijadikan tempat sandaran untuk matawang digital yang lain. Boleh faham setakat ini?

*tekan next di bawah ini untuk kisah seterusnya.



Apa Itu CryptoCurrency dan Bitcoin? #1 Apa Itu CryptoCurrency dan Bitcoin? #1 Reviewed by Nairobi on August 24, 2017 Rating: 5

No comments